Imam problem koji mi zagorčava život a nema nikakve veze s mojim invaliditetom

PITANJE: C. R. (31) Imam ozbiljan problem koji mi kvari kvalitetu sna i općenito utječe na cijeli život, a nema apsolutno nikakve veze s mojim invaliditetom.

 

Iako se krećem u kolicima (ne mogu dugo stajati na nogama) imam nevjerojatno nemirne noge dok spavam. Moj partner je strpljiv no razumijem ga kada kaže da moramo nešto poduzeti jer i njega budim i udaram u snu. Ne znam koji je uzrok, većinu dana provedem sjedeći u uredu za računalom, pa opet u vožnji kući i nemam vremena za šetnje, što mi je predložila prijateljica. Navečer mi se u nogama javi osjećaj peckanja, žarenja i nagli neobjašnjivi pokreti dok spavam. Povremeno ne mogu dugo zaspati, pa sam kronično umorna. Uznemirava me to što mi se događa i ne znam trebam li posjetiti liječnika? Što bi mogao biti uzrok mojih nemirnih nogu? Voljela bih najprije sama poduzeti nešto što bi pomoglo, pa tražim vaš savjet.

ODGOVOR: Sindrom nemirnih nogu naziva se i Willis-Ekbomova bolest. To je neurološki poremećaj senzomotornog sustava kojeg karakterizira potreba za pokretima nogu kada miruju. Noge se većinom same od sebe počinju micati kada tijelo miruje - tijekom večeri i spavanja.

Uzrok može biti i bolest vena, loš rad bubrega, niska razina željeza, anemija, stres, loša prehrana ali i povećani unos alkohola i kofeina. Kava, čaj, čokolada i kola sadrže dosta kofeina te vas održavaju budnim. Kofein može sindrom nemirnih nogu učiniti još gorim. Važno je da znate da kod nekih osoba kofein djeluje i do 12 sati. Trebali bi provjeriti kakva vam je razina željeza u krvi i da li možda patite od nedostatka vitamina - pogotovo vitamina B 12 i folne kiseline. Vašem tijelu treba željezo kako bi se oslobađao dopamin, tvar koja pomaže u kontroli pokreta. Obratite se svom liječniku kako biste dobili suplemente željeza. Ako počnete piti suplemente, odlično bi bilo da popijete čašu svježe iscijeđenog soka od naranče jer će vitamin C potaknuti apsorpciju željeza. Gledanje televizije ili rad na računalu simptome sindroma nemirnih nogu učinit će još gorima. Pojedini lijekovi za snižavanje tlaka, srčane probleme, mučninu, prehlade, alergije i depresiju mogu biti uzrok nemirnih nogu, pa ako postoji mogućnost pokušajte ih zamijeniti. Mogli bi krenuti na masažu, povećati kretanje ili šetnje.

Pokušajte se riješiti stresa. Poboljšajte ono što se zove "higijena sna" i odlazite na spavanje uvijek u isto vrijeme. Možete pokušati s nekom od terapija koje možete obavljati sami kod kuće, primjerice joga, masaža, topla kupka, razne vježbe za istezanje nogu i poticanje cirkulacije, topli ili hladni oblozi, istegnite se prije spavanja. Ako vam ništa ne pomaže, a trzanje je iz noći u noć sve gore - posjetite liječnika prije nego što do kraja izudarate partnera koji s vama spava.

In Portal