Kao osoba s invaliditetom često uživam u samoći, izoliran u vlastitom svijetu

PITANJE: N. P. (40) Nekada sam bio društven, okružen ljudima, svakodnevno izlazio i to me veselilo. Ne znam ni sam kada sam prešao u stanje u kojem živim već neko vrijeme.

 

Neki me upozoravaju da sam se izolirao, postao usamljen i više no što bi zdrava osoba mogla biti. Ponekad mislim da samo uživam u samoći, a time si činim i uslugu. Naime, nisam izložen ljudima i tako se štitim i od virusa i bakterija koje su opasne s obzirom na moj invaliditet. Prijatelji me forsiraju na suočavanje s vlastitim stanjem, odnosno oni misle da trebam vratiti narušeno samopoštovanje, raniji život i boriti se protiv usamljenosti. Ne znam želim li to, ali kako uopće opet vratiti život u prvobitno stanje?

ODGOVOR: Treba razlikovati usamljenost i samoću. Usamljeni ljudi mogu biti i naizgled društveni ljudi. Samoća je stanje koje je posljedica našega izbora. Iako vam se čini da vas izloženost velikom broju ljudi može učiniti podložnijim bolestima i oslabiti vaš imunosni sistem, usamljenost postiže jači efekt. Izoliranjem vaš imunosni sistem postaje lijen i ne bori se protiv virusa, jer vi sami promatrate svijet kao jedan veliki virus protiv kojeg se treba boriti i tako ne pomažete svom zdravlju.

Odlučite li se za suočavanje s usamljenošću nastojte promijeniti način na koji razmišljate i percipirate druge ljude, pokušajte razmišljati manje negativno i osuđujuće. Prijavite se za volontiranje - tako ćete obogatiti mrežu socijalnih kontakata, razvit ćete samopoštovanje jer pomažete drugima, a visoko samopoštovanje pridonijet će smanjenju osjećaja usamljenosti. Uložite više u postojeće odnose. Ako imate prijatelje koje biste voljeli bolje upoznati ili članove obitelji s kojima biste htjeli više komunicirati, organizirajte sastanak i raspitajte se što ima novo u njegovom ili njezinom životu. Kada ljudi primijete vaš interes za njih i sami će jednako reagirati prema vama. Uživajte u aktivnoj samoći. Nemojte bježati od osjećaja samoće, već je radije iskoristite za različite aktivnosti (primjerice čitanje, pisanje, šetnja prirodom, i slično) ili za refleksiju o svojim potrebama, interesima i emocijama. Razmislite o nabavci kućnog ljubimca. On vam može pomoći boriti se protiv usamljenosti na više načina - svojim društvom i bezuvjetnom ljubavlju koje vam pruža, ali također vas može dovesti i u situacije u kojima ćete upoznati nove ljude (primjerice, dok ste u šetnji sa svojim psom). Ako nikako ne možete izaći na kraj s usamljenošću, možda je vrijeme da potražite stručnu pomoć. Neki oblici psihoterapije mogu vam pomoći da promijenite svoje obrasce misli i ponašanja kako biste smanjili osjećaj usamljenosti, ali i kako biste spriječili njezinu pojavu u budućnosti.

In Portal