Toliko sam se udebljala da su mi invalidska kolica postala preuska

PITANJE: P. Z. (33) Dok sam bila mlađa nisam imala problema s kilogramima. Sada sam već jako zabrinuta, jer vidljivo sam se udebljala.

 

Čak su mi kolica postala preuska, a to je ozbiljan problem. Trebam savjet kako se pravilno i zdravo hraniti? Koje namirnice su neophodne za pravilnu prehranu?

ODGOVOR: Termini pravilna i zdrava prehrana, koji se često poistovjećuju, proizašli su iz istog nastojanja za postizanjem dobrog zdravlja putem konzumiranja adekvatne prehrane. Moglo bi se reći da je pravilna / zdrava prehrana način prehrane kojim se u organizam unose sve tvari potrebne za rast, razvoj te održavanje normalne funkcije tkiva i organa.

Pravilna prehrana je ona prehrana koja tijelu osigurava optimalan unos hranjivih tvari koje su potrebne za rast, razvoj te održavanje normalne funkcije tkiva i organa. Ona je jedan od važnih čimbenika za održavanje i poboljšanje zdravlja.

Pravilnu prehranu odlikuju umjerenost, raznolikost i uravnoteženost.

Prema piramidi Škole javnog zdravlja na Harvardskom sveučilištu, zdrava prehrana uključuje nekoliko vrsta namirnica, od cjelovitih žitarica do mliječnih proizvoda u ograničenim količinama.
Cjelovite žitarice kao npr. ječam, zob, proso i smeđa riža su najbolji izvori ugljikohidrata. One osim škroba sadrže i važne mikronutrijente i vlakna koja su neophodna za normalan rad crijeva. Tijelo ih sporije probavlja pa djeluju povoljno na razinu šećera u krvi.
Prema novijim istraživanjima masti su neophodne za normalno funkcioniranje organizma. Preporučuje se konzumirati samo zdrave masnoće kao što su maslinovo, repičino i suncokretovo ulje, orašasti plodovi, sjemenke, avokado i masna riba poput lososa, tune i skuše. Iz prehrane se moraju u potpunosti izbaciti sve hidrogenizirane masnoće poput margarina.
Voće i povrće čine nezamjenjivu komponentu naše prehrane zbog bogatstva vitamina, minerala i prehrambenih vlakana. Preporučuje se konzumacija svježeg, sezonskog i raznolikog voća i povrća. Posebnu pažnju treba obratiti na krumpir koji zbog visokog sadržaja škroba ima isti učinak na tijelo kao rafinirane žitarice pa ga stoga treba umjereno konzumirati.

Orašasti plodovi, sjemenke i mahunarke su bogat izvor bjelančevina, vitamina, minerala i vlakana. Ako crveno meso i mesne prerađevine u svojoj prehrani zamijenite s mahunarkama i orašastim plodovima, znatno ćete unaprijediti svoje zdravlje.

Riba, perad i jaja su važan izvor bjelančevina. Ribu treba konzumirati najmanje dvaput tjedno zbog visokog sadržaja omega-3 masnih kiselina. Piletina i puretina su izvrstan izbor zbog niskog sadržaja zasićenih masnoća. Jaja su izrazito zdrava i nutritivno vrijedna namirnica koja je dugo bila nepravedno osporavana zbog visokog sadržaja kolesterola. Novija istraživanja im idu u prilog uz upozorenje da osobe s povišenim masnoćama u krvi ne konzumiraju više od tri jaja tjedno.

Konzumacija mlijeka i mliječnih proizvoda je svedena na jednu do dvije porcije dnevno. Iako su bogat izvor bjelančevina, kalcija i vitamina D njihov povećan unos povezan je povećanim rizikom od raka prostate i jajnika. Stručnjaci s Harvarda preporučuju da se eventualni deficit kalcija i vitamina D nadoknadi s dodacima prehrani.

Namirnice koje treba unositi ograničeno su crveno meso, prerađeno meso i maslac jer sadrže puno zasićenih masnoća. Mesne prerađevine bi trebalo izbjegavati jer uz nezdrave masnoće sadrže i mnogo soli. Crveno meso ne bi trebalo jesti više od dva puta tjedno, a maslac bi trebalo, kad je moguće, zamijeniti s maslinovim uljem. Bijeli kruh, bijela riža, bijela tjestenina, rafinirane žitarice, krumpir, razne slastice te slatki napitci mogu uzrokovati naglo povećanje šećera u krvi što može dovesti do debljanja, dijabetesa te mnogih drugih kroničnih bolesti. Sol je u prehrani izuzetno bitna, ali je potrebno njezin unos ograničiti na pet grama dnevno. Veće količine mogu uzrokovati razvoj kroničnih bolesti. Osobito treba pripaziti na skrivene soli kojima obiluju mnogi prerađeni proizvodi. Alkohol, no istraživanja su pokazala da jedna do dvije čaše crnog vina na dan imaju mnoge dobrobiti za naš organizam.

In Portal