Invaliditet imam od rođenja, a sada se javila i osteoporoza

PITANJE: D. P. (40) Invaliditet imam od rođenja, a javljam se zbog promjena koje dolaze s godinama. Ne želim još zakomplicirati svoje stanje.

 

Mislim da imam opravdan strah od loma kosti koji uzrokuje osteoporoza. U razgovoru s poznanicima svi kao znaju sve o osteoporozi, no nitko od njih zaista ne zna o čemu se točno radi i kako si pomoći u borbi s ovom kroničnom bolesti. I sama znam da je bitan vitamin D i vježbanje, ali tražim savjet kako mogu utjecati na prevenciju?

ODGOVOR: Osnovni razlog razvoja osteoporoze jest starenje, kao i manjak spolnih hormona zbog čega se i javlja najčešće u kasnoj srednjoj i starijoj životnoj dobi.  

Invalidnost od osteoporoze u Europi je veća nego ona uzrokovana karcinomima te je ista ili veća od invalidnosti uzrokovane kroničnim srčanim bolestima i astmom.

Osteoporoza je metabolička bolest kostiju do koje dolazi smanjenjem gustoće koštane mase. Djetinjstvo i adolescencija su periodi intenzivnog rasta i jačanja kosti, a sam proces formiranja vršne koštane mase završava u 30-im godinama života.

Zamislite svoju kost kao praznu bocu koju morate napuniti kalcijem i ostalim mineralima važnima u izgradnji kosti. Pravilnom prehranom s adekvatnom količinom kalcija, kost se puni, raste i jača. Istraživanja su pokazala da nakon 35. godine dolazi do polaganog gubitka koštane mase, a ulaskom u menopauzu taj se gubitak progresivno i značajno ubrzava. 

Osteoporoza je prisutna kod svake druge žene i svakog osmog muškarca starijeg od 50 godina. Brojni su čimbenici rizika koji dovode do njezina nastanka. Na neke kao što su ženski spol, starija životna dob, bijela rasa ili genetske predispozicije, ne možemo utjecati. Direktno možemo utjecati na hranu koju jedemo, adekvatan unos kalcija, kalija, vitamina D, redovitu tjelesnu aktivnost, smanjeni unos kofeina i alkohola te prestanak pušenja. Na kvalitetu kostiju također povoljno djeluju magnezij i lizin. Zato se kod osteoporoze preporučuje uzimanje namirnica koje sadrže velike količine ovih nutrijenata. Isti rezultat možete postići i unosom dodataka prehrani. 

Dovoljne količine vitamina D možete dobiti redovitim sunčanjem. Poput mišićne mase, ako ne vježbamo redovito, naša koštana masa se s vremenom smanjuje. Zato su redovite sportske aktivnosti vrlo bitne za prevenciju osteoporoze. Tijekom vježbanja ne rade samo mišići, nego i kosti. Kao odgovor na vježbu, kosti se počinju ponovno formirati. 

Za prevenciju i liječenje osteoporoze možete koristiti različite vježbe, ali dizanje utega se pokazalo posebno učinkovitim za formiranje snažnih kostiju.

In Portal

 

Povezane vijesti