Kolika je i kakva uloga magnezija u ljudskom tijelu?

PITANJE: C.Z. (32) Pokušavam živjeti i raditi kao svaka druga zdrava osoba. Nastojim dokazati kako moj invaliditet ne znači i manju učinkovitost u svim segmentima života.

 

Ipak, često sam umoran, napet, razdražljiv i imam problem s koncentracijom. Živim s majkom koja kuha svaki dan i tjera me da jedem, kako kaže, zdravo zelenje. Ipak, to mi ne pomaže. Posljedica invaliditeta je i inkontinencija, česta znojenja i glavobolje. Majka predlaže uzimanje magnezija u kapsulama. Protivnik sam svih tih dodataka prehrani koji iskaču u svakoj reklami. Ima li magnezij baš tako značajnu ulogu i može li on biti razlog opisanih tegoba? Trebam savjet, poslušati majku ili ne?

ODGOVOR: Iako ljudsko tijelo ne može samo proizvesti magnezij, on ima veoma značajnu ulogu.  Magnezij pomaže u održavanju normalne funkcije živaca i mišića, odnosno omogućava optimalan živčano – mišićni prijenos impulsa. Povoljno djeluje na gustoću kostiju te podržava naš imunološki sustav. Regulacija krvnog tlaka i srčani ritam također ovise o magneziju. Magnezij je važan čimbenik u održanju stabilne razine energije jer pomaže regulirati razinu glukoze u krvi. Magnezij također aktivira enzime koji sudjeluju u stvaranju ATP-a (adenozin-trifosfata), odnosno potiče metabolizam energije.

Iako dnevnu količinu magnezija relativno lako unosimo hranom, uslijed nekih stanja ipak može doći do manjka. U biljnim i životinjskim namirnicama često je prisutan, ali njegov je sadržaj jako različit. Jedite što više tamne čokolade, suhog voća, zelenog lisnatog povrća, ribe, orašastih plodova, sjemenki, graha, cjelovitih žitarica, banana, jogurta, kozjeg sira i avokada. Usprkos raznovrsnoj prehrani moguć je nedostatak magnezija. Obično se radi o otežanoj apsorpciji ili pojačanom gubitku magnezija kroz urin, pojačano znojenje ili stolicu. Stoga alkohol i neki lijekovi (diuretici, pentamidin) mogu prouzročiti manjak magnezija u organizmu. Dijabetičari su također podložni riziku manjka magnezija. Bolesti crijeva mogu prouzročiti smanjenu apsorpciju te posljedično manjak magnezija u organizmu.

Simptomi trenutačnog manjka magnezija su tremor (podrhtavanje) mišića, ukočenost mišića, vrtoglavica, umor, mučnina, ataksija (gubitak koordinacije pokreta mišića), aritmija i izmijenjeno mentalno stanje. Ovi se simptomi obično pojavljuju uslijed nekog stresnog razdoblja ili povećanog napora (sport) kada je tijelu nužan dodatni magnezij, a nema ga otkuda izvući.

Simptomi kroničnog manjka magnezija uključuju smanjeni imunitet, stalan umor, smanjenu gustoću kostiju (što naposljetku vodi do osteoporoze), anemiju, depresiju i probleme sa srčanim ritmom. Stručnjaci su utvrdili da preporučena dnevna doza magnezija za odrasle iznosi 375 mg. Zbog loših prehrambenih navika suvremenog čovjeka nedostatak magnezija iznimno je čest.

Velike količine magnezija gubimo i kad smo pod stresom. Tada magnezij doslovno 'curi' iz tjelesnih stanica jer stres potiče gubitak magnezija putem mokraće. Stres iscrpljuje magnezij iz tijela, a manjak magnezija uzrokuje stres, pa se vrlo lako možete naći u začaranom krugu. Budući da često kroz samu prehranu ne možemo unijeti dovoljnu količinu magnezija, u pomoć nam dolaze dodaci prehrani. Preporučujemo da ih kupujete u provjerenim ljekarnama gdje je kvaliteta na prvome mjestu.

In Portal