Od puberteta imam problema s kralježnicom

PITANJE: N. P. (24) Od puberteta imam problema s kralježnicom. Bio sam na operaciji nakon koje se stanje stabiliziralo, ali povremeno imam neugodne bolove koji me ometaju u normalnom funkcioniranju. 

Doktor spominje mogućnost još jedne operacije u budućnosti koju bih želio svakako izbjeći. Predložio mi je plivanje kao pomoć u održavanju sadašnjeg stanja. Koliko često bi trebao plivati? Koji stil plivanja je najbolji? Postoji li nešto na što trebam posebno obratiti pažnju kod plivanja?

ODGOVOR: Plivanje je vrsta rekreacije koja ima izuzetno pozitivne učinke na zdravlje. Plivanjem se ostvaruju aerobni učinci tjelesne aktivnosti, a istovremeno jačaju i sve mišićne skupine našeg tijela. Otpor vode koji je 10 do 15 puta veći od otpora zraka dodatno pojačava učinkovitost plivanja i jačanja mišića (kao da vježbamo s utezima).

Plivanje jača kardiovaskularni sustav, stabilizira krvni tlak, produbljuje disanje, povećava kapacitet pluća i poboljšava opskrbljenost kisikom. Osim toga pozitivno djeluje na zglobove, povećava njihovu pokretljivost i elastičnost te pozitivno utječe na koordinaciju pokreta. Duboko disanje na koje smo kod plivanja 'prisiljeni' zapravo je ona vrsta disanja koja se preporučuje kada se želimo opustiti, smanjiti anksioznost (tjeskobu) ili smanjiti razinu stresa jer duboko disanje snižava razinu kortizola - hormona stresa - koji je odgovoran za naše uznemireno stanje. Plivanjem se učvršćuje cjelokupna muskulatura tijela: ruke, ramena, leđa, grudni koš, stražnjica i noge, stječe se kondicija i izdržljivost.

Za najbolji učinak preporučuje se plivati svakodnevno 30-ak minuta. Ako to nije moguće, izvrstan učinak ima i plivanje tri puta tjedno po tridesetak minuta. Ako postoje teškoće u kontinuiranom plivanju, može se početi s kraćim trajanjem uz postepeno produljivanje ili se mogu raditi „pauze" u plivanju. 

Ako ne postoji zdravstvena prepreka (kontraindikacija), najbolje je kombinirati sve stilove jer se tako postiže najbolji učinak i jednakomjerno razvijaju svi mišići tijela. Danas gotovo 90 posto populacije ima bolove u leđima u akutnom ili kroničnom obliku.

Za zdravlje kralježnice preporučuje se leđno plivanje dok se prsno ili leptir ne preporučuju zbog velikih pokreta u pojedinim dijelovima kralježnice kao i zbog položaja glave i vratne kralježnice kod plivanja prsnim stilom. Vježbe bi se trebale provoditi u nešto toplijoj vodi ( 27 do 30 °C) radi negativnog utjecaja na postojeće stanje.

Plivanje, ako se ne izvodi pravilno, može imati i neželjene posljedice. Važno napomenuti da prsno plivanje s glavom izvučenom jako iz vode značajno opterećuje vratnu kralježnicu i pridonosi glavobolji ili trncima u rukama, kraul zahtijeva veliku snagu ramenog obruča i dobru uključenost nogu, a leđno plivanje je najčešće preporučen način. No, kod leđnog plivanja glava ne smije ostati izdužena izvan vode jer to također negativno utječe na vratnu kralježnicu.

In Portal

 

Povezane vijesti