Zaposlena sam i živim najbolje što mogu usprkos teškoćama koje nosi invaliditet

PITANJE: P. J. (41) Imam pitanja za vas koja nemaju veze s mojim invaliditetom. Zaposlena sam i živim najbolje što mogu usprkos teškoćama koje nose dijagnoze bolesti kojoj ne dozvoljavam da me slomi.

 

Znam, s godinama dolaze bore, umor, promjene u raspoloženju. U razgovoru s prijateljicom došla sam do spoznaje da mi možda nedostaje kolagena o kojem ne znam skoro ništa. Točnije, vjerovala sam da je važan samo za ljepotu. Što je točno kolagen? Trebam li ga i kako ga mogu uvrstiti u svoj život?

ODGOVOR: Kolagen je najbrojniji protein u našem tijelu. Nalazi se u mišićima, kostima, koži, krvnim žilama, probavnom sustavu i tetivama. Potiče jačanje i elastičnost kože. Kada je riječ o zglobovima i tetivama, kolagen služi kao 'ljepilo' za tijelo. S godinama se proizvodnja kolagena usporava. To utječe na pojavu bora, opuštanje kože, pojavu boli u zglobovima zbog slabije ili stanjene hrskavice.

Na smanjenu proizvodnju kolagena također mogu utjecati nezdrava prehrana, visoki unos šećera u organizam, pušenje, preveliko izlaganje suncu, neke autoimune bolesti ili genetske promjene, slab unos namirnica bogatih kolagenom ili probavne smetnje.

Kolagen potiče zdravlje kože i kose, smanjuje degeneraciju i bol u zglobovima te njegov manjak može uzrokovati brojne zdravstvene probleme poput osteoporoze ili artritisa. On jača metabolizam, mišićnu masu, kosti i daje energiju.

Jedan od načina da povećamo proizvodnju kolagena u organizmu je konzumacija vitamina C. Postoje mnogi oblici kolagena, a u organizam ga možemo unositi putem hrane, kao dodatak prehrani u kapsulama, tekućem obliku ili u prahu, ili koristiti neki od kozmetičkih preparata. Namirnice bogate kolagenom su uglavnom namirnice bogate proteinima. To su prvenstveno namirnice životinjskog porijekla (jaja, perad, morski plodovi, mlijeko, govedina).

Dobar izvor proteina, a posebno kolagena, su juha od kostiju i želatina. Namirnice biljnog podrijetla koje su bogate proteinima ili potiču sintezu kolagena su gljive, orašasti plodovi, proizvodi od soje, tamnog zelenog povrća i citrusa.

In Portal