Novo istraživanje: Znanstvenici uz pomoć matičnih stanica stvorili funkcionalne dijelove tankog crijeva

Ovo otkriće moglo bi pomoći mnogim pacijentima koji se bore s ozbiljnim gastrointestinalnim bolestima gdje se dio tankog crijeva mora ukloniti, što se naziva sindromom kratkog crijeva

Istraživači iz Opće bolnice u Massachusettsu koristili su matične stanice za proizvodnju segmenata tankog crijeva. Tim ih je zatim implantirao u štakore i pokazalo se da su sposobni isporučiti hranjive tvari u krvotok.

Ovo otkriće, objavljeno u časopisu Nature Communications, moglo bi pomoći mnogim pacijentima koji se bore s ozbiljnim gastrointestinalnim bolestima gdje se dio tankog crijeva mora ukloniti. To se naziva sindromom kratkog crijeva. Istraživanje je koristilo inducirane pluripotentne matične stanice (iPSC) i pokazalo je da se te stanice mogu koristiti za stvaranje složenih struktura poput segmenata crijeva.

Pristup cijeloj priči nije bio jednostavan. Proizvedeni segmenti crijeva moraju imati izvanstaničnu strukturu koja se zatim puni stanicama koje mogu preuzeti hranjive tvari i povezati se s krvnim žilama, tako da se hranjive tvari mogu transportirati po ostatku tijela.

Struktura je dobivena uzimanjem dijela štakorskog crijeva koji je potom "decelulariziran", što je tehnika koja se koristi za uklanjanje živih stanica iz donorskog organa. Tim je zatim popunjavao ovaj svojevrsni kalup organa sa stanicama, tako prvo izgradivši krvne žile, koje su potom obložene stanicama sposobnim za apsorpciju hranjivih tvari. Cijeli je segment sastavljen u nekoliko tjedana.

"Sljedeći koraci biti će daljnje sazrijevanje ovih presadaka i povećanje konstrukcije na ljudsku veličinu, tako da bismo jednoga dana možda mogli pružiti pristupačniju alternativu presađivanju tankog crijeva kod bolesnika sa sindromom kratkog crijeva – idealno, stvarajući posebne presatke za svakog pacijenta koji ne bi zahtijevali imunosupresivne lijekove", objašnjava glavni autor istraživanja, doktor Harald Ott u priopćenju, a javlja portal iflscience.com.

Uklanjanje dijela tankog crijeva često je potrebno za liječenje stanja kao što je Crohnova bolest. Sindrom se može kontrolirati posebnim dijetama, ali se pacijenti često moraju oslanjati na intravenoznu prehranu. Stoga bi sposobnost konstruiranja segmenata tankog crijeva mogla promijeniti život mnogim ljudima.