SJAJNA VIJEST Znanstvenici mogu otkriti Alzheimerovu bolest 16 godina prije pojave prvih simptoma

Novi krvni test može odrediti postoji li vjerojatnost da će netko razviti Alzheimerovu bolest impresivnih 16 godina prije nego se počnu pojavljivati ​​primjetni simptomi

Izvještavajući o svojim nalazima u časopisu Nature Medicine, međunarodni istraživački tim otkrio je da mogu predvidjeti hoće li netko razviti Alzheimerovu bolest na temelju razine određenog proteina u njihovoj krvi.
Protein se naziva NLC i čini dio unutarnje strukture živčanih stanica. Ako se živčane stanice oštete, protein istječe u cerebrospinalnu tekućinu - vodenkastu tekućinu koja okružuje mozak i kičmenu moždinu - a zatim u krv. Znanstvenici su, stoga, odlučili provjeriti mogu li se povišene razine NLC proteina uočiti u uzorcima krvi.
Kako piše portal IFLScience, tim znanstvenika je proučio 247 osoba koje su imale genetsku predispoziciju za ranu pojavu Alzheimerove bolesti i 162 njihovih rođaka koji nisu imali takvu predispoziciju. Oni koji su imali šansu za ranu pojavu Alzheimerove bolesti imali su više razine NLC proteina u krvi, a ta se koncentracija s vremenom povećavala. Nasuprot tome, razina proteina ostala je niska i stabilna kod ljudi sa zdravim genetskim varijantama.
Znanstvenici su također proučavali skenove mozga sudionika, što je otkrilo da se s porastom razine NLC proteina dio mozga povezan s pamćenjem počeo smanjivati.
Podizanje razine NLC-a bilo je moguće detektirati i do 16 godina prije nego što je došlo do razvoja simptoma Alzheimerove bolesti. Ljudi s brzorastućim razinama proteina u krvi imali su veću vjerojatnost pokazivanja znakova kognitivnog propadanja i degeneraciju moždanih stanica dvije godine kasnije.
- Šesnaest godina prije pojave simptoma doista je vrlo rano u procesu bolesti, ali čak smo i tada mogli vidjeti razlike - rekla je prva ko-autorica studije Stephanie Schultz.
- To bi mogao biti dobar pretklinički biomarker za identifikaciju onih koji će nastaviti razvijati kliničke simptome - zaključuje Schultz.
Istraživači su se u svom istraživanju usredotočili na Alzheimerovu bolest, ali krvni se test može koristiti za uočavanje znakova različitih stanja povezanih s mozgom, što omogućuje ranije liječenje.
- Potvrdili smo nalaz kod ljudi s Alzheimerovom bolešću jer znamo da njihov mozak trpi mnogo neurodegeneracije, ali taj marker nije specifičan za Alzheimerovu bolest. Visoke razine mogu biti znak mnogih različitih neuroloških bolesti i ozljeda - rekao je koautor studije Brian Gordon.
Naravno, studija ima svoja ograničenja i krvni test još treba doraditi prije nego bi se mogao klinički koristiti.