REVOLUCIONARNO Znanstvenici na pragu otkrivanja lijeka za autoimune bolesti

Znanstvenici su razvili su novu tehniku ​​koja cilja pogrešno funkcionirajuće imunološke stanice bez utjecaja na zdrave stanice

Smatra se da autoimune bolesti kao što su lupus, reumatoidni artritis i dijabetes tipa 1 pogađaju čak 50 milijuna Amerikanaca. One mogu biti kronične i, ponekad, čak i opasne po život, ali zato što su često 'nevidljive' i neistražene u usporedbi s bolestima kao što je rak, vrlo često se ne dijagnosticiraju.

Iako postoji više od 100 različitih bolesti koje spadaju u ovu kategoriju, sve one uključuju isti temeljni mehanizam - vlastite imunološke stanice tijela napadaju zdrava tkiva. No, istraživači počinju shvaćati genetske i druge temelje autoimunih poremećaja. Međutim, trenutni načini liječenja imaju jedan veliki problem - oni nenamjerno uništavaju zdrave imunološke stanice zbog čega su pacijenti osjetljivi na infekcije.

Istraživači sa Sveučilišta Utah Health razvili su novu tehniku ​​koja cilja pogrešno funkcionirajuće imunološke stanice bez utjecaja na zdrave stanice. Iako je dokazano da djeluje samo u miševa, rezultati studije objavljene u časopisu Nature Biomedical Engineering izgledaju obećavajuće, piše IFLScience.

Tehnika počiva na stanicama PD-1 koje kod pacijenata s autoimunim bolestima ignoriraju mehanizam koji kod zdravih ljudi sprječava stanice da napadaju tijelo. Tretman je uključivao umjetnu molekulu proteina koja sadrži fragment PD-1 antitijela i toksin. Fragment antitijela osigurava pristup do stanice PD-1, dok toksin ubija stanicu.

- Ovo je prvi put da je netko pogledao PD-1 stanice kao cilj za razvoj terapije za autoimune bolesti - rekao je Mingnan Chen, asistent profesor Farmaceutske kemije.

Kako bi to testirali, istraživači su koristili model miša koji ima dijabetes tipa 1. Kod liječenja, tim je uspio odgoditi početak bolesti kod miševa na 29 tjedana, u usporedbi s 19 tjedana u kontrolnoj skupini. Odgovor na liječenje bio je još impresivniji kod miševa koji su genetski modificirani za prikaz simptoma multiple skleroze. Tretman nije samo zaustavio napredovanje paralize - on ju je obrnuo, omogućujući miševima da ponovno hodaju. Tim je promatrao miševe 25 dana nakon tretmana, a paraliza se nije vratila, sugerirajući da bi jedna doza mogla biti sve što je potrebno da se autoimunost zaustavi.

Ohrabrujuće je da su miševi u oba modela pokazali znakove normalnog imunološkog odgovora i nije bilo dugotrajnog oštećenja. No, važno je naglasiti da miševi i uspješan model miša ne moraju nužno značiti lijek za ljude.

Ipak, postoje razlozi za nadu, kaže Chen.

- Da bismo napravili slične lijekove za ljude, trebali bismo pronaći antitijelo za ljudski PD-1, poput mišjeg PD-1 antitijela - objasnio je.

- Ako možemo stvoriti ljudsku verziju tretmana, mislim da bismo mogli napraviti ogroman utjecaj na liječenje autoimunih bolesti.