TRAČAK NADE Znanstvenici pronašli način za dijagnozu teško shvatljive fibromijalgije

Identificirani su biomarkeri koji pružaju pouzdan test na misterioznu i često vrlo neugodnu fibromijalgiju. Znanstvenici koji su došli do otkrića očekuju da će rad dovesti do brze, robusne dijagnoze kakva trenutno ne postoji. Također se nadaju da će to naposljetku dovesti i do boljih tretmana.

Osobe s fibromijalgijom pate od kronične boli u mnogim dijelovima tijela i mogu ih povrijediti fizički kontakti koji bi drugim ljudima bili uobičajeni, ponekad do točke kada svakodnevni život postaje noćna mora. Česti su i razni popratni simptomi. Dijagnoza se, međutim, pokazala izuzetno teškom. Bol ima mnogo uzroka, a razlike između simptoma koje opisuju osobe s fibromijalgijom i nekih drugih bolesti mogu biti male. Fibromijalgija je često 'dijagnoza isključenosti', jer liječnici nevoljko prihvaćaju da je netko ima tek kada isključe sve ostalo.

Doktor Kevin Hackshaw sa sveučilišta Ohio tvrdi da ima test krvi za fibromijalgiju, iako još nije spreman za komercijalnu primjenu. Objavio je članak u časopisu Journal of Biological Chemistry koji opisuje kombinaciju molekula krvi karakterističnu za ljude s tim stanjem.

Hackshawovo testiranje provedeno je na 50 osoba kojima je dijagnosticirana fibromialgija, te 71 osobom s mješavinom tri druge kronične bolesti. Ne znajući kakvo stanje tko ima, Hackshawov tim je koristio vibracijsku spektroskopiju na krvnim proteinima i kiselinama kako bi razlikovao oboljele od fibromijalgije od drugih.

Rad treba ponoviti s većim uzorcima. Međutim, izostanak ijedne pogrešne dijagnoze u uzorku ohrabruje. Istraživači također smatraju da test ima potencijal kvantificirati težinu stanja, što bi pomoglo da se utvrdi jesu li pokušaji liječenja uspješni. Potrebno je dodatno racionalizirati brzinu i troškove ako žele da test bude koristan, što se Hackshaw nada postići za pet godina.

Procjene učestalosti fibromialgije iznose čak dva posto u populaciji, iako se težina bolesti znatno razlikuje i većina slučajeva nije dijagnosticirana. Neuspjeh u dijagnosticiranju fibromijalgije mogao bi biti glavni doprinos američkoj epidemiji ovisnosti o opijatima, piše IFLScience.

- Fibromijalgija se često pogoršava, a svakako se ne poboljšava s opioidima - rekao je Hackshaw u priopćenju, no mnogim ljudima čiji simptomi odgovaraju fibromijalgiji propisuju se opioidi kada izostane dijagnoza.