TRIK IZ CRIJEVA Bakterije iz stolice krvnu grupu A mogu pretvoriti u univerzalnu donorsku grupu 0

Jednostavnim dodavanjem male količine dvaju enzima u krvnu grupu tipa A, znanstvenici su joj mogli skinuti antigene A, stvarajući uzorak koji se može koristiti kao ‘univerzalna’ krvna grupa

Oko 55 milijuna litara krvi daruje se svake godine širom svijeta. Premda to zvuči kao puno krvi, nekompatibilnost između krvnih grupa - od kojih su glavne A, B, AB i 0 - znači da transfuzija nije uvijek jednostavna. Tip 0, međutim, kompatibilan je sa svakim tko ima rezus (Rh) pozitivnu krv, pa se smatra ‘univerzalnom’ krvnom grupom jer je može slobodno primiti svatko s A +, B +, AB + ili 0 + krvnom grupom, što je tri četvrtine svjetske populacije.

Sada je nova studija pokazala kako se enzimi mogu koristiti za pretvaranje crvenih krvnih zrnaca tipa A u ‘univerzalne’ krvne stanice tipa 0. Iako je ovo još uvijek u povojima, ima potencijal utrti put do velikog povećanja ponude i pristupa krvi za transfuzije koje spašavaju život.

Krvna grupa ovisi o različitim vrstama antigena, strukturama koje izazivaju imunološki odgovor, na površini crvenih krvnih stanica (kao i antitijela u plazmi). Najjednostavnije rečeno, krvna grupa A ima antigene A na crvenim krvnim stanicama s anti-B antitijelima, dok krvna skupina B ima B antigene s anti-A antitijelima. Tako, na primjer, ako date pola litre krvi tipa B pacijentu s krvlju tipa A, njihova anti-B protutijela reagirat će s antigenima B, što će izazvati potencijalno opasan imunološki odgovor.

S druge strane, krvna grupa 0 je kompatibilna s oboje, jer ne sadrži A niti B antigene, ali ima ‘neutralni’ H antigen. Izvještavajući u časopisu Nature Microbiology, znanstvenici sa Sveučilišta British Columbia pronašli su učinkovit način za uklanjanje A antigena pretvarajući ga u H antigen. To znači da modificirana krvna grupa A neće potaknuti imunološki odgovor, baš kao ni krvna grupa 0, i može se univerzalno transfuzirati pacijentima istog rezus tipa.

S obzirom da je A druga najčešća krvna grupa nakon 0, ovaj trik mogao bi biti revolucionaran u povećanju opskrbe univerzalnom donorskom krvlju.

Možda najzanimljivije od svega, metoda zapravo koristi enzimske putove pronađene u bakterijama koje žive u ljudskom crijevu. Nakon dobivanja bakterije Flavonifractor plautii iz ljudske stolice, znanstvenici su izolirali njene specifične gene koji kodiraju dva bakterijska enzima koji su sposobni ukloniti ključne komponente antigena A.

Jednostavnim dodavanjem male količine dvaju enzima u krvnu grupu tipa A, mogli su joj skinuti antigene A, stvarajući uzorak koji se može koristiti kao ‘univerzalna’ krvna grupa. Zasad, piše IFLScience, to se može ostvariti samo u petrijevoj posudi u udobnosti laboratorija, tako da još uvijek ima puno posla prije nego što to vidimo u bolnicama. Ipak, ovaj rad nedvojbeno ima puno potencijala.

- Posljednjih godina istraživačka zajednica je počela shvaćati važnost ljudskog mikrobioma u kontekstu ljudskog zdravlja. Međutim, može se pokazati da je još važniji jer mikroorganizmi u nama također sadrže aktivnosti enzima za koje još ne znamo - napisao je u popratnom članku glavni autor studije Peter Rahfeld, postdoktorski istraživač na Sveučilištu British Columbia.

- Želim vidjeti kakve će druge aktivnosti u budućnosti biti otkrivene unutar mikrobioma ljudskog crijeva - dodao je.