DOKAZANO Inkluzivnije obrazovanje vodi većoj zapošljivosti osoba s invaliditetom

Obrazovanje je ključni korak u potpunoj inkluziji osoba s invaliditetom u društvo, što potvrđuje i ovo izvješće. Međutim, problemi u ravnopravnoj pristupačnosti adekvatnog obrazovanja očito još uvijek postoje i u zemljama naprednijim od Hrvatske

 

Kako sve veći broj koledža nudi programe za osobe s intelektualnim teškoćama, novo izvješće sugerira da ti programi postaju sve inkluzivniji i vode do boljih ishoda zapošljavanja.

Po prvi put, studenti koji su pohađali postdiplomske studije u akademskoj godini 2017.-2018. proveli su više od pola vremena u nastavi na inkluzivnim predavanjima. I među onima koji su izašli iz programa te godine, 44 posto je došlo do zaposlenja u roku od 90 dana, što je četiri posto više nego prethodne godine.

Nalazi potječu iz izvješća koje je izradio Nacionalni koordinacijski centar Think Collegea na Sveučilištu Massachusetts Boston, koji nudi pogled na to kako se u Americi izvode postsekundarni programi obrazovanja. Temelji se na podacima iz 48 postdiplomskih programa koji su dobili sredstva od američkog Ministarstva obrazovanja.

Ispitane programe pohađala su 843 studenta tijekom akademske godine 2017.-2018. na dvogodišnjim i četverogodišnjim fakultetima u cijelom SAD-u. Gotovo svi učenici su imali intelektualni invaliditet, autizam ili oboje, a većina ih je već završila srednju školu, iako je oko jedan od pet učenika bio dvojno upisan dok je još primao usluge specijalnog obrazovanja u svom lokalnom školskom okrugu. Troškovi pohađanja postsekundarnih programa kretali su se od besplatnih do 65.206 dolara godišnje.

Studenti s invaliditetom sve više su imali priliku živjeti u kampusu, navodi se u izvješću, jer je 38 posto programa nudilo smještaj. Također, došlo je do 114-postotnog povećanja broja studenata koji primaju savezne Pell stipendije kojima se pokrivaju troškovi obrazovanja.

Daljnji podaci prikupljeni su od 155 studenata koji su izašli iz viših stručnih studija tijekom akademskih godina 2015.-2016. i 2016.-2017. Godinu dana nakon napuštanja programa, 65 posto ispitanika izjavilo je da je zaposleno, a 91 posto da su zadovoljni ili vrlo zadovoljni svojim društvenim životom. Međutim, izvješće je utvrdilo da ih više od dvije trećine još uvijek živi s obitelji.

- To su vrlo pozitivne brojke - izjavila je za Disability Scoop Meg Grigal, jedna od ravnateljica Think Collegea i autorica izvješća.

- Postoji nekoliko drugih programa koji su pokazali tako dobre rezultate u relativno kratkom vremenskom razdoblju. Ali da, naravno, ima još mnogo toga što valja napraviti.

Trenutno postoji 265 postsekundarnih programa na fakultetima i sveučilištima za studente s intelektualnim teškoćama, a Grigal je rekla da to blijedi u usporedbi s više od 7.000 opcija za visoko obrazovanje za osobe bez invaliditeta.

Obrazovanje je ključni korak u potpunoj inkluziji osoba s invaliditetom u društvo, što potvrđuje i ovo izvješće. Međutim, problemi u ravnopravnoj pristupačnosti adekvatnog obrazovanja očito još uvijek postoje i u zemljama naprednijim od Hrvatske.

Damir Fatušić

 

 

Povezane vijesti