Strašno mi je neugodno zbog pojačanih plinova nakon obroka

PITANJE: P.E. (36) Poštovani, imam česte probleme s osjećajem napetosti u crijevima, pri tom trbuh mi je izražen što me dodatno opterećuje. Posebno se taj osjećaj težine javlja nakon obroka, uz povećanu količinu plinova, mislim posljedica mojeg brzog jedenja. Pauza je kratka, uvijek sam strašno gladna i pojedem u nekoliko minuta kompletan ručak

Taj tupi osjećaj boli javlja se po cijelom trbuhu, ali najveću neugodnost stvaraju mi plinovi koji je prate. Možete li mi dati savjet kako da smanjim ili uklonim bol, posebno plinove? Koju hranu moram izbjegavati? Kako da ublažim bol koja se javlja u trbuhu i koji čaj je najbolje da pijem, s obzirom da uz gazirana pića najviše pijem čajeve?

ODGOVOR: Osjećaj napetosti u trbuhu nastaje zbog nakupljenih plinova koji nastaju pri fermentaciji neprobavljene hrane u debelom crijevu. Meteorizam ili osjećaj napetosti uzrokuju posebno voće i povrće, orašasti plodovi, životinjske masti, mlijeko (kod osoba intolerantnih na laktozu), gazirana pića, umjetni zaslađivači, svježi kruh, ubrzan način života i brza (nekvalitetna) prehrana. Neprobavljena vlaknasta hrana, koja je neophodna za normalnu probavu u većim količinama postaje hrana za bakterije i gljivice, koje žive u našim crijevima. Neke od njih razgrađuju neprobavljenu hranu, te od nje tvore plinove, koji se nakupljaju u crijevima. Pri tom tvore i korisne nusprodukte koji stimuliraju rad stijenki crijeva i pospješuju kretanje hrane u crijevima, tako sprječavajući zatvor.
Povećana količina zraka u probavnom sustavu (osjećaj napuhnutosti) čest je problem posebno kod žena srednje i starije dobi. U normalnim okolnostima, crijevne i anaerobne bakterije proizvode manje količine plinova koje čine većinu crijevnog plina. Dio plina odnosi se na sumpor koji je odgovoran za neugodan miris, proizvod je određenih vrsta bakterija čiji se broj u crijevima neprirodno poveća unosom hrane bogate sumporom. Neki ljudi skloniji su napuhnutosti, uzrok su dulja crijeva ili sklonost zatvoru uslijed kojeg se toksičan otpad nastao probavom duže zadržava u crijevima i bakterijama daje više vremena da proizvode plinove.
Ublažiti i spriječiti neugodnosti uzrokovane osjećajem napuhnutosti možete pridržavajući se nekih jednostavnih pravila pri ishrani kao i u načinu života. Najčešće veliki problem stvara brzo jedenje, hranu treba jesti polako i dobro sažvakati svaki zalogaj (oko 35 puta), brzim jedenjem progutat ćete veću količinu zraka koji uzrokuje napuhnutost. Tijekom jela ne treba piti mnogo tekućine. Smanjite količinu prženih i pohanih namirnica, jedite češće manje obroke, te izbjegavajte spavanje poslije jela.

Uzrokuju li plinovi i napuhnutost izražene probleme pomažu tople kupke i stavljanje toplih obloga na trbuh. Možete pokušati i sa masažom trbuha u smjeru kazaljke na satu, počevši od donjeg desnog dijela abdomena preko rebra na lijevo i do donjeg lijevog dijela trbuha.
Prirodna medicina preporuča anis koji dezinficira i umiruje želudac, regulira probavu, sprječava grčeve i napuhnutost. Žličica mljevenih plodova anisa kuha se deset minuta u dva decilitra mlijeka, te se u ohlađeni napitak dodaje žličica meda. Pije se nekoliko puta dnevno. Čaj od žličice mente, majčine dušice i kima koji se stavljaju u dva decilitra vode koja vrije, poklopi i ostavlja da odstoji deset minuta također rješava problem napuhnutosti. Ovaj čaj se pije između obroka. Čaj od kamilice olakšava rad crijeva i potiče probavu. Na crijeva dobro djeluje i pojačana tjelesna aktivnost.

In-Portal