Zbog mizerne invalidske mirovine uglavnom kupujem hranu na akcijskim ponudama

PITANJE: E. S. (40) Često konzumiram gotovu hranu. Ti proizvodi su mi privlačni zbog toga što ih nalazim na akcijama. To je s obzirom na moju invalidninu i invalidsku mirovinu veoma bitan faktor.

Osoba s invaliditetom

 

Nažalost, tako sam se i navikao na slanu hranu. Kad jedem kod nekih prijatelja koji ne vole slano, meni je njihova hrana grozna dok je ne dosolim. Redovno kupujemo čips, mesne prerađevine i namirnice koje po svom okusu nisu toliko ekstra slane, no to ne znači da nemaju previše soli. 

Primijetio sam da mi povremeno nateknu prsti na ruci, a imam i neobjašnjive glavobolje. Ne konzumiram alkohol, pa ne znam kako objasniti svoje epizode potpune dekoncentracije. Kako mogu znati da je uzrok prevelika količina soli u organizmu? Kako smanjiti unos soli?

ODGOVOR: Znakovi da u organizam unosite previše soli mogu biti kada vam natiču ruke,  suha su vam usta, preslana jela mogu uzrokovati i glavobolju, često imate potrebu za mokrenjem uslijed prevelike količine soli koja tjera vaše bubrege na rad, teže se koncentrirate jer zbog velike količine soli vaš mozak treba više kisika.

Sol čini jelo ukusnijim, ali previše soli nije zdrava. Tijelu treba određena količina natrija, ali podaci kažu da hrvati u prosjeku dnevno unesu 11,6 grama kuhinjske soli, što je dvostruko više od preporučenog dnevnog unosa koji iznosi 5 do 6 grama većina pretjeruje.

Odrasli bi trebali unositi oko 2 do 3 mg soli dnevno, a osobe s visokim krvnim tlakom trebale bi se zadovoljiti sa samo 1,5 mg dnevno. Previše soli u tijelu povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, visokog krvnog tlaka, poremećaja odnosa minerala u tijelu i drugih bolesti. Osobito, zajedno s premalo vježbanja, previše soli može negativno utjecati na zdravlje odraslih te rast i razvoj djece i mladih.

Kada smanjite unos soli, nedostajat će vam okus soli. Međutim, nepce će se naviknuti na nižu razinu soli. Promjene se obično mogu primijetiti već nakon tjedan dana.

Da bi smanjili unos soli čitajte deklaracije i birajte namirnice koje sadrže 1,4 g soli na 100 g hrane. Konzumirati namirnice s niskim sadržajem natrija poput svježeg ili smrznutog voća i povrća. Konzumirati svježe povrće ili voće uz svaki obrok. Konzumirati mliječne proizvode koji imaju niski sadržaj natrija poput svježeg sira i jogurta. Konzumirati svježe meso ili ribu, izbjegavati dimljene proizvode te proizvode konzervirane solju. Izbjegavati polugotova i gotova jela, jela koja sadrže mononatrijev glutamat i soja umak, grickalice, pekarske proizvode, ketchup, ukiseljeno povrće, masline, razne dresinge za salate. Pri pripremi jela umjesto soli koristiti razno začinsko bilje, češnjak, papar, vinski ili jabučni ocat, sok od limuna. Konzumirati hranu koja sadrži veće količine kalija poput voća i povrća (grah, krumpir, rajčica, banana).

Unos soli smanjujte postepeno i budite strpljivi. Nakon nekog vremena moći ćete primijetiti kako hrana s manjom količinom soli ima bolji i puniji okus.

Autor: In Portal

 

Povezane vijesti