U kolicima sam i dugogodišnji sam pušač, što se počinje odražavati na moje zdravlje

PITANJE: J.D. (50) U kolicma sam od rođenja i strastveni sam pušač godinama, ali u zadnje vrijeme teže dišem i jako kašljem ujutro. Trebao bih savjet kako prestati pušiti.

Pušač i oblak dima u obliku lubanje, ilustracija.

 

Znam da je kod prestanka pušenja najbitnija volja i čvrst karakter, ali postoje li mali trikovi da si olakšam put i sačuvam zdravlje?

ODGOVOR: Poznato je da pušenje povećava rizik od koronarne srčane bolesti i moždanog udara za 2 do 4 puta, povećava rizik za rak pluća 23 puta za muškarce i 13 puta za žene, povećava rizik umiranja od kronične opstruktivne bolesti pluća za 12 do 13 puta (npr. kronični bronhitis ili emfizem), pušači u dobi od 30 do 40 godina imaju pet puta veću mogućnost doživjeti srčani udar nego nepušači iste dobi. Složit ćete se, ne zvuči dobro i put do prestanka pušenja nije jednostavan ni lak, ali u vašoj snazi i samokontroli leži ključ uspjeha.

Donosimo vam nekoliko trikova kojima možete prevladati želju za cigaretom.

- Kada osjetite snažnu želju za pušenjem zabilježite koliko taj jaki poriv traje. Nikotinske krize dolaze u valovima, a traju oko tri minute. Biti će vam puno lakše kada znate da će i taj val proći.

- Cuclajte tvrde slatkiše. Šećer pomaže kod suzbijanja želje za cigaretom, ali nemojte pretjerivati već kombinirajte i bombone bez šećera. I čaša hladne vode može smanjiti želju za cigaretom. Vjerovali ili ne,  kažu kako pomaže i ako operete zube.

- Šetnje i tjelovježba savršeni su u borbi protiv pušenja. Tijelo će na taj način brže prebroditi nikotinsku krizu koja je normalna kod prestanka pušenja. Ako ste na poslu pa nemate vremena za tjelovježbu, izaberite vrijeme poslije posla. Naravno, držite se pravila i vježbajte barem nekoliko minuta.

- Osjetite li snažnu želju za cigaretom, pripremite si ugodnu kupku s eteričnim uljima poput lavande ili jasmina ili topao tuš. To će vas smiriti i opustiti.

- Družite se s osobama koje će vam pružiti potporu i uz koje nemate porive za pušenjem. Ako vas i uhvati kriza, npr. ako vas netko naživcira, pojedite jabuku ili jednostavno kažite sam sebi 'nije to ništa, ne treba mi cigareta'.

Ako mislite da nikako ne možete prestati pušiti sami, uvijek se možete prijaviti u Školu nepušenja Nastavnog zavoda za javno zdravstvo 'Dr. Andrija Štampar' u trajanju od pet dana. Provodi se u malim skupinama, a temelji na primjeni psihoterapijsko-edukativnog modela odvikavanja od pušenja. Rad Škole je usmjeren prema svakom pojedincu skupine s ciljem osvještavanja zdravog stila života, analize dosadašnjih neuspjeha te vizualizacije sebe kao nepušača. Pažnja se posebice usmjerava na učvršćivanje motivacije osobe za prestanak pušenja jer čvrsta odluka i plan ključni su na putu da osoba postane, ali i dugoročno ostane nepušač.

Program traje cijele godine, uključite se i vaše tijelo će vam biti zahvalno.

In Portal

 

Povezane vijesti