Noćima ne spavam, danju ne funkcioniram i pretvaram se u zombija

PITANJE: S.M. (30) Imam blagi invaliditet, suprugu i dijete vrtićke dobi, kredit i dosta problema na poslu, ali sve je funkcioniralo do nedavno kada sam jednostavno prestao normalno spavati. To sad već utječe na sve segmente života, preumoran sam za išta. Kako da si pomognem bez tableta?

Nesanica, ilustracija.

 

ODGOVOR: Spavanje je jedna od primarnih ljudskih potreba, isto kao što su hrana, piće i disanje. Kvalitetan i zdrav san, nakon kojeg se budimo svježi i odmorni povećava produktivnost tijekom dana. Ljudi koji pate od nesanice kao tegobe najčešće navode umor, sniženu energiju, poteškoće koncentracije i otežano svakodnevno funkcioniranje. Osim što je jedan od najčešćih simptoma reakcije na stres, nesanica sama po sebi izaziva stres pa tako dolazi do stvaranja začaranoga kruga u kojem se osoba bori s nesanicom i tjeskobom.

Osim dovoljno sati spavanja, važna je i kvaliteta sna. San ima vrlo složenu strukturu, čiji poremećaj dovodi do kroničnog umora, ali može dovesti i do niza fizičkih i psihičkih oboljenja.

Najčešći psihički poremećaji koji su povezani s lošim spavanjem su: anksiozni poremećaji, depresija, opsesivno kompulzivni poremećaj i drugo. Veza između sna i psihičkih poremećaja je obostrana, to jest pomanjkanje sna može s vremenom prouzročiti neke psihičke poremećaje i bolesti. Isto tako psihički poremećaj može dovesti do poremećaja spavanja. Primjerice, depresivne osobe teško mogu zaspati, noću se često bude i ne mogu ponovno usnuti. Posebno su neugodna ranojutarnja buđenja pod opterećenjem velikih briga. Kod nekih depresivnih bolesnika pojavljuje se i prekomjerna potreba za spavanjem. Osobe koje pate od anksioznih poremećaja mogu imati problema sa spavanjem zbog tjeskobe, prisilnih misli, opsesivnog osjećaja brige i nemogućnosti opuštanja.

Ako se kod vas ne radi o nekom od ranije navedenih psihičkih poremećaja, postoje trikovi koji vam mogu pomoći da zaspite.

Definirajte točno vrijeme u koje idete spavati, uspavajte se čitanjem u krevetu, jedite namirnice koje uspavljuju, isključite elektroničke uređaje u spavaćoj sobi, temperatura spavaće sobe neka bude hladnija, prije odlaska u krevet popijte toplo mlijeko, ne pušite prije spavanja, jedite banane, okupajte se prije spavanja, vježbajte, provjerite madrac, neka vam krevet bude samo za spavanje.

Pomoći će vam šalica toplog mlijeka ili biljnog čaja, a i glazba može značajno poboljšati kvalitetu sna.

Ako vam ništa od ovoga ne pomogne, otiđite stručnjaku jer svi moramo spavati.

 

In Portal