U kolicima sam, sasvim ovisna o drugima, a sad se bojim i osteoporoze

PITANJE: K.Š. (50) Mama mi ima osteoporozu, a u godinama sam koje su i za mene rizične i strah me još i toga na stanje koje imam od rođenja. Što mogu učiniti po pitanju prevencije?

Žena vježba pilates, ilustracija.

 

ODGOVOR: Osteoporoza je progresivna metabolička bolest koja uzrokuje poremećaj strukture kosti i gubitak koštane mase, što rezultira krhkim kostima i povećanim rizikom od prijeloma. Jedna je od takozvanih 'nevidljivih' bolesti, jer do simptoma i posljedica dolazi kad je već u uznapredovalom stadiju.

Bolest se razvija kroz nekoliko godina, a najčešće se dijagnosticira tek nakon prijeloma. Procjenjuje se da će jedna od tri žene i jedan od pet muškaraca starijih od 50 godina doživjeti prijelom kosti uslijed osteoporoze. Sa starenjem stanovništva očekuje se da će osteoporoza, već sada vrlo učestalo stanje, postati još značajniji javnozdravstveni problem.

Osteoporoza češće zahvaća žene nego muškarce. Razlog tome je pad izlučivanja ženskog spolnog hormona estrogena u razdoblju postmenopauze. Naime, u reproduktivnom razdoblju estrogen štiti kosti od gubitka koštane mase. Simptomi su bol u leđima (odmah nakon prijeloma kralješka bol je oštra i nagla, ali kroz vrijeme postaje tupa), smanjenje tjelesne visine (odjednom preduge nogavice hlača), stvaranje grbe (uzrokovano kolabiranim kralješkom), prijelom kosti nakon manje traume.

Kako biste si pomogli, radite vježbe makar i s malim opterećenjem i vježbe za jačanje mišića, joga i pilates isto mogu pomoći, kao i jednostavno istezanje mišića prsnog koša.

U cilju prevencije i usporenja osteoporoze kod žena se u perimenopauzi i postmenopauzi može primijeniti hormonsko nadomjesno liječenje (estrogeni), a najbolji rezultati se postižu ako se primijni na odmah po nastanku menopauze. Pri odluci o hormonskom nadomjesnom liječenju u obzir nuspojave istoga te rizici.

U prehrani je potrebno osigurati dovoljnu količinu kalcija i vitamina D. Hrana je najbolji izvor kalcija. Potrebno je ograničiti unošenje hrane ili pića zbog kojih se iz organizma gube minerali, a to su: fast food, soft drinks, kofein, šećeri, fosfati, kava, crni čaj. Prilikom prehrane potrebno je unositi sve hranjive sastojke. Za postizanje najveće koštane mase potrebno je u organizam unijeti određene minerale i proteine, i to količinski prema životnim razdobljima. U procesu nastajanja koštane mase ne sudjeluju samo kalcij i fosfor, nego i drugi minerali, a to su: Mg, Cu, F, Si, B, Mb, Mn.

Namirnice bogate kalcijem su: mlijeko, jogurt, mliječni sladoled, ovčji sir, sir trapist, sir mozzarela, posni svježi sir, sardine u ulju, kupus, špinat, blitva, brokula, žumance, lješnjaci, sok od naranče (s dodatkom kalcija). Dnevna potreba za kalcijem za zrelu dob je 800-1000 mg dnevno, a u postmenopauzi 1500 mg.

Zlatni standard u dijagnosticiranju osteoporoze je denzitometrija, što predstavlja radiološku metodu koja nam pokazuje odstupanje od vršne koštane mase za mladu odraslu populaciju. Ovisno o potrebi, denzitometrija se može nadopuniti rentgenskim pregledom grudne i slabinske kralježnice, te laboratorijskim pretragama koje nam daju podatke o izgradnji i razgradnji kosti, scintigrafijom i (vrlo rijetko) biopsijom kosti.

 

In Portal

 

Povezane vijesti