Sauna: Priuštite svom tijelu zdravo znojenje

Ono što je najvažnije znati je da sauna nije za svakoga. Tretman u sauni ne smiju koristiti srčani i bubrežni bolesnici, osobe s visokim kao i izrazito niskim tlakom, osobe s proširenim venama, trudnice i rodilje, ne preporuča se tijekom menstrualnog ciklusa, djeci i starijim osobama

Boravak u sauni izaziva znojenje s ciljem održavanja zdravlja koje se prakticira već stoljećima diljem svijeta. Postoje nepobitni dokazi da fizička aktivnost i budni organizam pozitivno utječu na opće stanje duha i tijela, ljekovita i blagotvorna saunska terapija sve je popularnija u suvremenom načinu života.
Sauna je prostorija obložena drvetom unutar koje ne smije postojati niti jedan dio ili predmet drugog materijala, posebno ne od metala (toplinska vodljivost različita je kod metala i drveta, stoga pri visokoj temperaturi u sauni metalni dijelovi mogu izazvati opekotine). Temperatura zraka u sauni je između 85  i 88 Celzijeva stupnja (pri dnu kabine oko 40 Celzijeva, pri vrhu doseže i do 100 Celzijeva stupnja), a vlažnost zraka iznosi 10 do 30 posto. Pri boravku u sauni od deset minuta organizam u prosjeku izluči 0.6 do 1.2 litre znoja. Nakon boravka u sauni u  prosječnom trajanju od 8 do 15 minuta slijedi faza hlađenja pod hladnim tušem ili kupanje u bazenu s hladnom vodom.

Lakše se diše

Ulaskom u saunu tijelo odmah reagira na toplinu, kapilare se šire, pore se otvaraju i počinje obilno znojenje. Zbog niskog nivoa vlage, znoj brzo ispari i to je dobro za cijeli organizam jer je u mogućnosti da odstrani sve štetne toksine. Povišena temperatura i suhi zrak izazivaju i privremeno povišenje tjelesne temperature za otprilike dva stupnja, što ubrzava sve vitalne procese. Metabolizam se ubrzava, povećava se broj otkucaja srca sa 70 na 100 u minuti, šire se dišni putovi, bolje se diše i dobiva se više kisika, krvne žile se šire i stežu čime se poboljšava njihova elastičnost, a time i cirkulacija. Tretman u sauni djeluje preventivno i umiruje reumatske tegobe te povoljno utječe na pokretljivost zglobova. Smanjuje i koncentraciju mliječne kiseline u mišićima tzv. muskulfiber, pa je sauna idealan lijek nakon svake jače fizičke aktivnosti. Znojenje dubinski čisti kožu, što je dobro ne samo za masnu kožu sa aknama već i za normalnu kožu, dobro djeluje na tonus kože i u kombinaciji s drugim tretmanima može pomoći u smanjivanju celulita. Mnogi misle da je sauna dobra za mršavljenje, ali u sauni ne gubimo masnoće, već tjelesnu tekućinu, koju će organizam odmah nadoknaditi. Boravak u sauni prokrvljuje žile i kapilare, pa pozitivno utječe na zdravlje srca i krvnih žila, pojačava imunološki sustav, pomaže kod prehlade, kašlja i grlobolje te ublažava kronične bolesti dišnih puteva.

Naviknuti organizam na nagle promjene

Ipak spomenimo i navod profesora medicine na Sveučilištu Harvard,  Harvey B. Simon: "Sve u svemu sauna je sigurna za tijelo, ali postoji malo dokaza da ima veće prednosti po zdravlje, osim samog opuštanja i dobrog osjećaja nakon tretmana.“ Znanstvenici su otkrili kako najmanje metereopata ima među ljudima koji redovito idu u saunu, jer je njihovo tijelo naviknutu na nagle promjene temperature.
Ono što je najvažnije znati je da sauna nije za svakoga. Tretman u sauni ne smiju koristiti srčani i bubrežni bolesnici, osobe s visokim kao i izrazito niskim tlakom, osobe s proširenim venama, trudnice i rodilje, ne preporuča se tijekom menstrualnog ciklusa, djeci i starijim osobama. Prije odlaska u saunu najbolje je konzultirati se s liječnikom.

B. Ravlić