Kako se izložiti Suncu bez opasnosti od raka kože

Uz veliku važnost zaštitnog djelovanja na zdravlje kože, antioksidansi – beta karoten, vitamin C, E, A, selen i mineral cink u ljetnim mjesecima organizmu pružaju snažnu imunološku potporu, jer pretjerano izlaganje suncu znatno slabi imunitet

Izlaganjem suncu koža postepeno, ali postojano dobije sve tamniji ton, otpornija je na djelovanje UV zraka i spremna  već nakon deset do petnaest minuta sunčanja da sama stvara veoma važan vitamin D, koji sprječava osteoporozu, depresiju, rak prostate, rak dojke, pluća, ima uticaja na dijabetes i pretilost. Znanstvenici su otkrili kako se izlaganjem kože sunčevim zrakama otpuštaju tvari koje snižavaju krvni tlak, a rezultati studije su pokazali kako blagotvorno djelovanje sunčanja nadmašuje rizik od razvoja karcinoma kože.

Svemoćni beta-karoten

Kako biste se sigurno sunčali poslije duge zime, važno je organizam opskrbiti određenim nutrijentima, koji će kožu pripremiti za sunčeve zrake.
Beta karoten štiti kožu od opasnog spektra UV zračenja, osim u kremama preporučuje se i kao dodatak prehrani nekoliko tjedana prije izlaganja suncu. Njegova najpoznatija uloga je očuvanje kože i sluznice, prema nekim istraživanjima beta karoten smanjuje oštećenje DNA molekula te tako sprječava i razvoj degenerativnih bolesti. Beta karoten široko je rasprostranjen biljni pigment koji se nalazi u voću i povrću u svim nijansama od žute i narandžaste  do tamnozelene boje (mrkva, dinja, kruška, jabuka, marelica, špinat, blitva, brokula). Beta-karoten ne uzrokuje nuspojave, no vrlo visoke doze (iznad 60 mg na dan) mogu obojiti kožu u žuto-narandžastu boju (ksantoza). Uzimanjem beta-karotena tijekom duljeg razdoblja potrebno je uzimati i vitamin E, jer beta-karoten snižava razinu vitamina E u krvi.

Vitaminom C protiv melanoma

Nova dermatološka istraživanja dokazuju sposobnost vitamina C da spriječi negativne posljedice izlaganja suncu. Nagomilani slobodni radikali uzrokuju oštećenje na tkivima, posebno na kolagenu i elastinu, gradivnim komponentama kože, stvarajući bore na koži. Vitamin C kao jak antioksidans neutralizira slobodne radikale i tako onemogućava oštećenja na koži. Osim prevencije, vitamin C igra važnu ulogu i u regeneraciji već oštećene kože. Američko dermatološko društvo navodi kako dnevni unos 500 do 1000 mg vitamina C može koristiti za očuvanje zdravlje kože. Sintezu kolagena moguće je potaknuti i nanošenjem krema koje sadrže vitamin C, u formi L-askorbinske kiseline, jer samo u tom obliku vitamin C može prodrijeti kroz slojeve kože i stvoriti zaštitno djelovanje. Namirnice koje sadrže vitamin C su brokula, papaja, mango, paprika, krumpir.
Vitamin E snažan je antioksidans koji blagotvorno djeluje na sve tipove kože, potiče mnoge kemijske reakcije u organizmu koje poboljšavaju stanje kože. On vlaži kožu, potiče oporavak oštećenja uzrokovanih djelovanjem slobodnih radikala, pomaže u smanjenju crvenila kože nakon pretjeranog izlaganja suncu, štiti kožu od štetnih uzročnika iz okoline, sprječava nastajanje tamnih mrlja, smanjuje nastajanje bora i kožu održava glatkom. Kako bi se smanjili znaci starenja kože (često uzrokovani suncem) treba konzumirati najmanje 400 mg vitamina E dnevno. Namirnice koje sadrže vitamin E su bademi, avokado, lješnjaci, kikiriki. Vitamin E se može primijeniti i direktnim nanošenjem na kožu kao čisti vitamin E ili kao sastojak losiona za sunčanje. Kod direktnog nanošenja na kožu potrebno ga je nanijeti 10 do 20 minuta prije izlaganja suncu koliko mu je potrebno da prodre u dublji sloj kože.

Imunološka potpora vitamina E

Neke studije navode da unos vitamina E i A zajedno daje bolje rezultate od unosa pojedinačnih vitamina. Vitamin A u koži nalazimo u malim koncentracijama, ima ključnu ulogu u rastu i razvoju stanica kože te djeluje na oporavak oštećenja nastalih UV zračenjem. Pretjerano izlaganje suncu može uzrokovati uništavanje vitamina A u koži, zbog čega dolazi do nastanka tamnih mrlja, bora, prhutanja kože te u najgorem slučaju predkancerogenih lezija. Rezultati istraživanja ukazuju na važnu ulogu vitamina A u održavanju zdravlja kože i prevenciji raka kože, ali mehanizam djelovanja kao i forma vitamina A koja bi izazvala najbolje djelovanje još nisu razjašnjeni. Stoga je vitamin A najbolje unositi pravilnom ishranom. Namirnice koje sadrže velike količine vitamina A su jaja, putar, punomasno mlijeko.
Uz veliku važnost zaštitnog djelovanja na zdravlje kože, antioksidansi – beta karoten, vitamin C, E, A, selen i mineral cink u ljetnim mjesecima organizmu pružaju snažnu imunološku potporu, jer pretjerano izlaganje suncu znatno slabi imunitet.

Piše: Božica Ravlić