SINDROM RAČUNALNOG VIDA Savjeti za smanjenje rizika od gubitka vida i drugih zdravstvenih tegoba

Iako još uvijek nema dokaza da taj sindrom može dovesti do trajnog oštećenja očiju, simptomi mogu biti vrlo neugodni, od toga da umanjuju sposobnost koncentracije i produktivnost, do toga da utječu na raspoloženje i normalno funkcioniranje u svakodnevnom životu

 

Od sindroma računalnog vida ili CVS-a (computer vision sindrom) pati oko 60 milijuna ljudi širom svijeta. Karakteriziraju ga zamagljen vid, glavobolja, ukočen ili bolan vrat, osjećaj umora u očima, koji se često pripisuju umoru, stresu, prezaposlenosti, međutim riječ je o navedenom stanju CVS-a.

Ovaj stvarni zdravstveni problem posljedica je predugog gledanja u računalo ili uređaje kao što su pametni telefoni i tableti. Naime, mišići u očima budu izloženi prekomjernom radu pa se mogu prenapregnuti, što počne stvarati različite probleme.

- Simptomi tog sindroma se mogu podijeliti na one s vidom (teškoće u fokusiranju, osjećaj treperenja, promjene u percepciji boje, osjetljivost na bljesak), s očima (suho oko, svrbež oka, žarenje, suzenje, težina kapaka) i opće tegobe (bolovi u vratu, glavobolja, bol u ramenima, leđima, pospanost, umor) – objavljeno je na zivim.gloria.hr.

Iako još uvijek nema dokaza da taj sindrom može dovesti do trajnog oštećenja očiju, simptomi mogu biti vrlo neugodni, od toga da umanjuju sposobnost koncentracije i produktivnost, do toga da utječu na raspoloženje i normalno funkcioniranje u svakodnevnom životu.

Donosimo nekoliko savjeta kako biste smanjili rizik za razvoj ovog sindroma, objavljenih na navedenom portalu:

1. Jedite zeleno lisnato povrće

Osim što opskrbljuje vaše tijelo vitaminom A i drugim važnim mikronutrijentima, špinat, kelj, brokula i drugo zeleno lisnato povrće mogu smanjiti i rizik za razvoj sindroma računalnog vida.

Znanstvenici su otkrili da tvari prisutne u tom povrću, lutein i zeaksantin, imaju izrazita antioksidalna i protuupalna svojstva, ali i da su one prirodno prisutne u visokoj koncentraciji u očnoj pozadini ili fundusu oka te štite oči od bljeskova i prejakog svjetla, uključujući i svjetlo s raznih digitalnih zaslona.

2. Primjenjujte pravilo 20-20

S obzirom na to da većina nas računala koristi za posao, nemoguće je primijeniti osnovno pravilo za zaštitu očiju, a to je da se smanji vrijeme provedeno gledajući u zaslon računala ili tableta. No, ono što možete učiniti, naročito ako ste počeli primjećivati da vas oči bole sve češće dok radite za računalom, jest da primijenite pravilo 20-20.

Nakon svakih 20 minuta gledanja u zaslon, podignite pogled i 20 sekundi gledajte u daljinu. To pomaže opuštanju očnih mišića, sprečava glavobolju i pojavu boli u očima.

3. Ako treba, posegnite i za suplementima

Ako smatrate da ne možete u svoju svakodnevnu prehranu unijeti dovoljno zelenog lisnatog povrća da biste zaštitili oči, dobra alternativa su suplementi koji sadrže lutein i zeaksantin. Stručnjaci preporučuju 20 do 25 mg dnevno svake od tih tvari kao pomoć očima koje su izložene prevelikom naporu.

4. Smanjite izloženost plavom svjetlu

Jednostavno i brzo rješenje protiv sindroma računalnog vida može biti mala promjena vaših navika. Jednostavno ograničite vrijeme koje svakodnevno iz zabave provodite pred laptopom ili pametnim telefonom i tabletom. Na taj način zaštitit ćete oči od takozvanog „plavog svjetla” koje zasloni odašilju, a koje nadražuje oči i tjera vas da nesvjesno škiljite, te s vremenom dovodi i do glavobolje i bolova u vratu.

5. Ne zaboravljajte staviti naočale

Naočale za čitanje kakve se mogu kupiti u ljekarnama i drogerijama nisu samo za stare ljude. U stvari, one u priličnoj mjeri umanjuju napor kojem su izložene vaše oči, neovisno o vašoj starosnoj dobi. Nošenje naočala može blokirati dio svjetla kojem su izložene oči dok gledate u zaslone, a time i smanjiti naprezanje očiju. Dakle, ako inače imate dioptriju, pa makar i malu, nemojte zaboravljati staviti naočale.

6. Povrće vedrih boja

Povrće vedrih boja učinit će čuda za vaše oči: osim špinata, i kukuruz i narančasta paprika također sadrže priličnu količinu luteina i zeaksantina, nutrijenata koji smanjuju nadraženost oka i poboljšavaju vid.

7. Isprobajte zaštitu od plavog svjetla

Kako biste spriječili umaranje i oštećivanje očiju plavim svjetlom, uložite u naočale za računalo za zaštitu od plavog svjetla koje blokiraju do 50 posto i više plave svjetlosti i smanjuju odsjaj ili u zaštitnu foliju za zaslon koje smanjuju postotak plavog svjetla koji dopire do vaših očiju.

Klaudija Klanjčić

 

Povezane vijesti