TUŽNA VIJEST Novo istraživanje otkriva brojne traume učenika s teškoćama u razvoju u doba pandemije

Jesmo li naučili lekciju iz Jamesove priče? Očito nismo, jer In Portal je objavio nekoliko svjedočanstava djece s teškoćama koja se, doduše, u Hrvatskoj ne zaključavaju u izolirane sobe, a opet se osjećaju osamljeno i zapostavljeno

ADHD, ilustracija

 

Oni su izolirani, osamljeni, izloženi predrasudama i odbijanju okoline da prihvati njihovo stanje. Riječ je o učenicima s autizmom koji se u doba koronavirusa suočavaju s brojnim izazovima.

Znakovit je slučaj osmogodišnjeg Jamesa iz američke savezne države Maryland, on je naime iskusio toliko trauma i strahova kao rijetko koji njegov vršnjak.

Bio je prvi dan njegovog trećeg razreda, a James je bio zaključan u podstavljenoj sobi skromne veličine. I neke samice u strogim zatvorima izgledale su kao kraljevski apartmani. Ostao bi tamo, izoliran, skoro tri sata. Ruku na srce, James ne zna kontrolirati ponašanje, često je agresivan i bez vještine da komunicira s okolinom, no ovakav je postupak ne samo nestručan, nego i krajnje nehuman.

Iako je zakon Marylanda jasan da se nijedno dijete s autizmom ne smije držati u izolaciji dulje od 30 minuta, bez obzira na ponašanje, čini se da su javne škole Frederick County (FCPS) pronašle rupu u zakonu.

Školsko je osoblje u svom dnevniku tog dana zabilježilo Jamesovo vrijeme izolacije u polusatnim dijelovima, što je uistinu užasavajuće. A i protuzakonito. Svoj postupak uprava škole pravda činjenicom da živimo u nesretno vrijeme u kojemu vlada covid, pa eto treba poduzeti i neke drastične mjere kako bi se zaštitilo druge. Smiješno i tužno istodobno, ali James nikada nije bio pozitivan na koronavirus. Nisu oni štitili druge, nego sebe.

- Iz onoga što je moj sin objasnio, ponekad bi ga izvukli da bude sa svojim vršnjacima, a zatim ga ponovno gurnuli natrag u izoliranu sobu - rekla je Jamesova mama Beth.

- Ponekad bi otvorili vrata da provjere u kakvom je stanju i onda ih jednostavno zatvorili, ostavljajući ga prepuštenog samom sebi.

Znanstvene su analize već odavno ukazale na postupke koji se provode nad djecom s autizmom ako su agresivna ili se nedopušteno ponašaju. Niti jedna znanstvena preporuka nije uključivala izolaciju djeteta u posebne sobe ili bilo što tome slično. Dijete s autizmom ili bilo kojim oblikom ADHD-a treba pažnju stručnog osoblja kojemu jedini instrument 'discipliniranja' djeteta nije ključ od posebne sobe. Razumijevanje djetetova stanja i potreba te postupanje s tim u skladu jedini je put do djetetove inkluzije, ne samo u obrazovni sustav nego i u širu društvenu zajednicu.

Jesmo li naučili lekciju iz Jamesove priče? Očito nismo, jer In Portal je objavio nekoliko svjedočanstava djece s teškoćama koja se, doduše, u Hrvatskoj ne zaključavaju u izolirane sobe, a opet se osjećaju osamljeno i zapostavljeno.


Mladen Kristić