PRIOPĆENJE ZA MEDIJE Tužit ćemo državu zbog nepristupačnih trajekata za osobe s invaliditetom
Udruge osoba s invaliditetom poručuju: izigrani smo. Pripremamo tužbu zbog nepristupačnih trajekata. Želimo se trajektima voziti kao ljudi, a ne kao krumpiri!
U redakciju In Portala stiglo je priopćenje potpisano od strane trideset udruga osoba s invaliditetom. Priopćenje prenosimo u cijelosti.
'O našoj borbi niste mogli čitati u medijima. Ona se odvijala daleko od očiju javnosti. Početkom 2018. godine 30 udruga osoba s invaliditetom (OSI) iz čitave Hrvatske tražile su sastanak s ministrom Olegom Butkovićem zbog trajekata nepristupačnih OSI te se sastanak održao u mjesecu travnju u Splitu. Tražili smo da se, s obzirom na nepristupačnost, izmjenom Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu i Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz omogući besplatna vožnja vozila u kojima se OSI voze. Ministar je upotpunio naš prijedlog omogućavanjem besplatne vožnje i za OSI i njihovu pratnju. Neograničeni broj puta.
Na sastanku u Splitu također je dogovoreno da će se, sukladno Nacionalnoj strategiji, prilikom nabavke novih (ili polovnih) trajekata voditi računa o tome da brodovi imaju lift budući da je utvrđeno da kada imaju podizne platforme za kolica, njima nema tko rukovati pa se svejedno osobe u kolicima prenose ručno kao vreće krumpira, što nije primjereno ni za te osobe ni za djelatnike u čiji opis posla to ne spada. Unatoč svim našim upozorenjima, prema riječima članice Radne skupine iz Agencije za obalni linijski pomorski promet, ni novonabavljeni trajekt Faros nema lift.
Budući da samo dva od 35 trajekta Jadrolinije imaju lift, ukoliko osoba u kolicima ne želi da je se ručno prenosi, osuđena je svoje putovanje provesti u kolicima u mračnoj i zagušljivoj garaži jer ne može pristupiti salonu za putnike. Ukoliko želi izbjeći boravak na otvorenom u garaži, primorana je platiti (najčešće) veoma skupu trajektnu kartu za vozilo te sjediti u automobilu tijekom putovanja. Kada bi trajekti bili prilagođeni osobama s invaliditetom, osoba u kolicima bi mogla platiti samo kartu za osobu i boraviti u salonu kao i drugi putnici te ne bi trebala provesti putovanje u vozilu u garaži, što u velikoj mjeri poskupljuje njezino putovanje.
Temeljem preporuke ministra Butkovića u mjesecu listopadu 2018. krenulo se s primjenom povlastica (koje se primjenjuju dan danas, dopunjene zahtjevom Bračkih pupoljaka u kolovozu 2019.), te je Zakon donesen krajem 2019. godine. Predstavnica 30 udruga OSI sudjelovala je u Stručnom povjerenstvu za izradu nacrta Prijedloga Zakona, kao i u sadašnjoj Radnoj skupini za izradu Pravilnika koji propisuje način primjene te povlastice.
Suprotno preporuci ministra Butkovića te praksi koja se temeljem iste provodi zadnjih godinu i pol, na posljednjem sastanku Radne skupine 29.1.2020., naši zahtjevi, kao i zahtjevi Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske (SOIH), u potpunosti su zanemareni te je odlučeno ograničiti broj besplatnih putovanja za sve kategorije OSI, i to za OSI (uključujući djecu s teškoćama u razvoju) s prebivalištem na otoku na pet puta tjedno, a za OSI (uključujući djecu s teškoćama u razvoju) bez prebivališta na otoku na svega pet puta godišnje. Pisanim putem smo upozorili ministra Butkovića da je to u suprotnosti s njegovom preporukom, ali kako njegovo očitovanje u predviđenom roku nismo zaprimili, smatramo da je suglasan sa spornim stavovima članova Radne skupine te su navedene udruge odlučile ovim putem izvijestiti javnost o pokretanju sudskog postupka temeljem Zakona o suzbijanju diskriminacije kako bi zakonskim putem osigurali svoja prava ukoliko se Pravilnik ipak donese bez uvažavanja mišljenja udruga i Zajednice saveza osoba s invaliditetom.
Temeljem Ustava RH, Konvencije o pravima OSI, a kako je predviđeno i Nacionalnom strategijom izjednačavanja mogućnosti za OSI 2017.-2020. za osiguranje pristupačnosti javnog pomorskog prometa, zagarantirano je pravo na pristupačnost i pristup javnim uslugama u Republici Hrvatskoj, dok Zakon o suzbijanju diskriminacije predviđa mogućnost za ostvarenje tog prava sudskim putem.
Zahtjev 30 udruga OSI temelji se na problemu nepristupačnih trajekata. Trajekti nisu nepristupačni par puta godišnje nego uvijek - sve dok oni koji odlučuju ne odluče to promijeniti. Trajekt po trajekt. Dakle, smatramo da povlastice za putovanje trebaju biti kompenzacija za nepristupačnu uslugu javnog prijevoza, a time se ujedno OSI i djeci s teškoćama u razvoju s prebivalištem na otocima omogućava neograničen pristup javnim uslugama na kopnu koje nisu dostupne na otocima.'
U potpisu: Udruga Anđeli, Udruga Srce, Udruga Lastavice, Društvo multiple skleroze, Udruga Hvidr-a Split, Udruga osoba s invaliditetom ‘Sveti Bartolomej’ Knin, Udruga mladih Prijatelj, Udruga osoba s invaliditetom Split, Udruga za sindrom Down 21 Split, Udruga Dravet sindrom Hrvatska, Udruga osoba s invaliditetom Sunce, Udruga tjelesnih invalida ‘Toms’, Liga za prevenciju ovisnosti, Plivački klub ‘Cipal’ Split, Udruga Moje dijete Solin, Udruga Prijatelj Metković, Udruga Djeca Pelješca, OSIce - Hrvatski savez udruga, Udruga Kolibrići, Udruga dijaliziranih i transplatiranih bolesnika SDŽ, Društvo tjelesnih invalida Grada Rijeke, Udruga tjelesnih invalida Bjelovar, Društvo multiple skleroze Bjelovarsko-bilogorske županije, Društvo multiple skleroze Karlovačke županije, Društvo osoba s tjelesnim invaliditetom Pula, Udruga osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije, Društvo oboljelih od multiple skleroze Zadarske županije, Društvo multiple skleroze Međimurske županije, Društvo osoba s tjelesnim invaliditetom Međimurske županije, Društvo distrofičara, invalida cerebralne i dječje paralize i ostalih tjelesnih invalida Dubrovačko-neretvanske županije.
In Portal
Objavljeno: 10.02.2020